Björns Fiskeblogg

Fjällresan -2

ResorPosted by Björn Wed, August 08, 2012 23:20:28

Tiden går fort på fjället. Dag tre, följde vi med Gudmund på hans upptåg. Det blev en rejäl promenad, vi gav dock upp efter en timmes vandring då regnet öste ner. Gudmund fortsatte för fiske i en tjärn lite högre upp och jag valde att bege mig ner till ån. ”Den Gamle” och Pecka gick ner mot lägret.

Att jag gick ner till ån var inget jag ångrade eftersom jag hamnade nämligen på ett riktigt trevligt fiske då regnet upphörde och solen blickade fram bakom molnen. Samtidigt som solen tittade fram påbörjades en minimal kläckning av ”Rocken” mitt framför ögonen på mig. Direkt när dessa sländor kläckte lockades det upp flera fina fiskar som vakar mitt framför ögonen, snabbt flugbyte sedan ut med en rocken imitation och det nöp på en fisk direkt. Det var en fin fisk på ca 7 hg, kastet efter högg en ny fisk på ungefär samma vikt och det tredje kastet fick jag en fin öring som var lite större än de två föregående. Vilket fiske! Dessa tre fiskar fick simma tillbaka.

Jag fortsatte mina drömmars fisketur genom att gå en bit uppströms till början av selet jag fiskade i. Där strömmade ån ut i en häftig fors rakt ut i selet. Jag bytte fluga efter en stunds fiske. Denna gång åkte en klassisk nattslända på, den var väldigt fångstgivande och resulterade i flera fiskar runt 4-5 hg och därmed flera roliga drillningar.

Jag gick nerför ån mot lägret, fiskade av flera platser och var borta flera timmar alldeles ensam. Det var riktigt skönt att slippa gubbarna en stund och uppleva lugnet. Fortsatt bra fiske, vissa ställen delade med sig bra med fisk och jag lurade flera. Andra ställen lurade flera fiskar mig istället. Det är det som är utmaningen och gör fisket skojigt.

Efter min egna tripp kom jag tillbaka, rätt slut måste jag säga, men samtidigt lyrisk över ett fiske som levererade riktigt fina fiskar och trevliga ”fighter”. Det märkliga var att även ”Den Gamle” och Pecka kom tillbaka ungefär samtidigt som mig. De hade gått fel, glömde att svänga av vid rätt plats kan man säga. Hur de lyckades med det vet jag inte, kanske var det Whiskeyn som hjälpte till vid felorienteringen. Efter jag bytt mina kläder och samlat mina tankar om det otroliga fisket satte jag mig också ned, fyllde min kåsa med whiskey och bara njöt av fiskelivet.

Kvällen blev lugn, vi åt en het korvgryta som jag tillagade och den var ärligt talat riktigt god. Vi fortsatte att njuta av den fina kvällen framför elden.

Sista dagen på den trevliga fjällturen. Nu gav sig ”Den Gamle” in i fisket på riktigt och det med besked. En bit uppför ån nöp det på en rejäl fisk, Han fick drilla en bra stund och kunde väga in fisken på ganska precis 1,0.

Gudmund fick också en grann fisk, den granna fisken vägde 0,7 och den fick han i en tjärn någonstans ute i det vilda.

Nu dröjer de igen till nästa resa, men drömmarna och upptäckarglädjen finns redan nu och Internet hjälper till en del i sökandet efter nästa års sommarfiske. Vem vet, kanske återkommer vi till denna å, mina drömmars å!