Björns Fiskeblogg

På Nya Marker!!!

PimpelPosted by Björn Fri, January 28, 2011 14:52:10

Inlägget är skrivit tidigare i veckan, men det glömdes bort som mycket annat…

Det är inte så ofta man beträda nya fiskemarker. Men idag gjorde vi det. Mest för att kolla in fisket inför sommaren. Vackert och ser otroligt intressant ut. För dagen låg snön vit och träden hängde tunga vitbeklädda. Riktigt vackert, en upplevelse och det såg ut lite som i sagornas påhittade värld.

Vi besökte ett område med flera tjärnar inom promenad avstånd. Ett plus för området är att man behöver gå en bit för att komma till två av tjärnarna. Det är alltid positivt, för dit går aldrig fisk ”massmördarna”. De som tar upp allt som sätter sig på kroken, de som aldrig släpper tillbaka en fisk och trots att de tar mer än vad som tillåts. Känns riktigt skoj inför sommaren, en positiv överraskning.

Med på fisketuren blev jag och Bengtsson, absolut noll erfarenhet i pimpelfiske från oss båda. Vi har inte ens några bra teorier om detta. Det skulle kunna jämföras med att skicka ut oss på en hästrygg eller skicka på oss en virkning. Nollkoll, om ni förstår vad jag menar. På den nivån är det.

Vi kom i alla fall upp till klockan åtta imorse. Det var – 11 grader och solen började titta upp bakom det bergiga området. Då väntade en promenad på ca 3,2 km, enligt GPS:en. Naturligtvis var det glada 3,2 km uppför. Det tog faktiskt lite på krafterna, ingen av oss är direkt något fysfenomen. Packningen och vägen bidrog inte till att det blev lättare direkt.

Vi stannade till efter 2,2 km, prövade fiska av en av de fyra tjärnarna. Vi blev inte långvariga eftersom huggen uteblev och vi gick vidare till den tjärn som ska vara hetast på området.

Vi hinner knappt få ner pirken så utbrister den för dagen väldigt positiva Bengtsson att ”Detta är inget för den som inget tålamod har.” Sedan vandrar han vidare och kolla de hål som fiskare borrat upp på tjärnen. Jag sitter dock kvar och gnetar på.

Når Bengtsson väl kommer tillbaka så börjar en diskussion om vilket bete som är bäst, maggots eller laxrom. Jag predikar och efter en stunds övertalning från min sida vinner laxrom. Något som Bengtsson inte tror på. Men vi fiskar vidare på vår laxrom och inget händer.

Efter en stund så byter Bengtsson bete till maggot, klockan hinner inte ticka många steg innan han halar upp en grann röding och utbrister ett glädje tjut som bara en glas skåning kan. Jag blir genast lite tjurig och går på med min laxrom.

Efter en stund tvingas jag dock ge upp och byter bete. Maggot på och fisk upp skulle man kunna säga. Efter detta händer inte så mycket mer för min del, Men Bengtsson plockar upp en till denna lite större. Vi får några hugg och mörkret lägger sig över oss tvingas vi vandra tillbaka.

Jag tog den största fisken medan Bengtsson fick flest, 2-1 och det fick jag höra några gånger under vår promenad tillbaka.

För övrigt är pimpelfiske är en rätt märklig form av fiske. Under tiden som jag sitter där med mitt lilla hål och det är långt mellan huggen hinner man fundera på en del saker. Hålet är ju minimalt och man fiskar inte av några större ytor på en dag. Ibland kan det vara svårt nog att fånga fisk när man kastar av en hel tjärn på sommartid. Hur stor är egentligen chansen att få drillning på detta fiskesätt. Ja, det är tankar som inte gör pimpelfiske roligare direkt.

En liten reflektion när man nu sitter hemma i soffan är att det var positivt resultat. Men vår erfarenhet i pimpelfiske så får vi helt enkelt vara nöjda. När jag sitter här och knåpar på detta inlägg med röda svullna fingrar. Tårna ser likadana ut och jag tror inte att det är hälsosamt direkt. Men en grann röding fick jag och Bengtsson fick två. Det blir gott att steka på, något positivt med att pimpla.