Björns Fiskeblogg

Pimpel i närområdet

PimpelPosted by Björn Tue, February 05, 2013 20:21:45
Föregående helg var det premiär i Vivstavarvstjärn. Många fiskeprofiler från närområdet visade upp sitt ansikte. Bröderna Evensson, Sonny och storpimplaren Tobbe från Bergeforsen. Sedan fanns det också några mindre rutinerade och iskalla pimplare, Per och Jag! Per hade dagen till ära tagit med sin son Lucas och sin pappa.

Evensson och andra redan nämnda var som du redan förstått heta. I vårt sällskap var min dotter Julia den enda heta. Hon var den enda i vårt sällskap som fick en röding. Lyckan hos henne var sådär, men hos mig som pappa var den enorm! Det var nog den viktigaste och bästa fisk jag varit med när någon någonsin har fått. Förhoppningsvis var denna fisk väckt ett intresse hos henne, vilket är väldigt passande då hon har fått nya fiskeprylar som är betydligt dyrare än min. Bara för att det är rosa!!!

Roligt iallafall att uppslutningen var stor och att områdets fiskeföreningar Strömsländan och Storöringen har tagit detta initiativ. Pluspoäng för det.

Nu är förhoppningsvis issäsongen slut för min del, hoppas på att älven blir nästa anhalt i mitt fiskeliv. Det är ju trots allt inte långt borta innan vårfisket drar igång. Även om man inte kan tro det nu i allt detta snöfall. /BJ

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post56

Vinterresan

PimpelPosted by Björn Tue, January 22, 2013 20:42:28
Ett år efter vår premiärresa var det återigen dags för den efterlängtade pimpeltrippen. Precis som föregående år begav vi oss på en weekendresa till min stuga. Precis som förra året var det mina fyra kollegor "Den Gamle", Per, Henke och Andreas. Allt var med andra ord PRECIS som vanligt!

Fredagen bjöd på god Buffé i Ånge och en korvkväll med dryck. Laddade som vi var blev kvällen inte så sen som den borde och sängen intogs av trötta pedagoger och en ung assistent.

På lördagsmorgonen genomgick samtliga det obligatoriska blåstestet om vem som duglig bakom ratten. En av oss blev rejält diskad och blev utesluten som chaufför resten av resan. Vem som blev utesluten håller vi inom gänget! Henke körde och vi andra åkte glatt och stolt med.

På plats visade termometern runt 10 kalla grader och isen var perfekt. Halvspringandes intog vi varsin plats på isen och hålen borrades. Henke och Per var även detta år först i med sina saker.

Fisken uteblev trots olika teorier och taktiker. Men med några kolbullar och kaffe i magen så smög Per iväg och han hann knappt blöta pirken förrän han halade upp en röding. Att det var resans största fisk visste vi inte då, men så blev det! Bara att buga och gratta Per, förra året blev han utan så det blev förstås extra stor glädje. Efter Pers fisk smög vi andra närmare honom och det resulterade i att Henke drog upp två mindre rödingar och en öring. Fina fiskar. Alla utom "Den Gamle" fick känna fisk den första dagen.

Nu skulle det bära iväg till dagens höjdpunkt, stugmys. De flesta av oss han knappt hem förrän kudden fick besök. Efter någon timme i sängen blev det fix med maten. Det bjöds på Pärans Potatisgratäng och grillat kött med tillbehör. Lite fint vin ur tetra serverades på manligt sätt, det inmundigades dock ur vinglas. Kvällen avslutades med kortspel och heta diskussioner.

Söndag, sista dagen och Pers fisk under lördagen gjorde honom otroligt taggad. Fisket var något segare idag och huggen var färre. Andreas började dagen med en fin röding, det var inget han nöjde sig med utan han drog även fisk nummer 2. Lite mindre men ändå fin. Henke och jag var iskall från en början, men Henke räddade upp dagen med en fisk sista kvarten. Även "Den Gamle" som inte ens haft ett napp på pimpel på över två år ryckte upp en fisk. Hans kommentar: Ähh, det var ju inte ens roligt! Jag fortsatte vara kyligare än vädret utanför dörren och kammade hem noll fiskar denna resa. Inte mycket att göra, fisken lurade mig denna gång. Respekt!

Om ett år är vi tillbaka, då ska den stora rödingen luras och denna gång av mig. Men innan dess har vi hunnit med nya äventyr och nya fiskar!

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post55

Ännu ett sent inlägg...

PimpelPosted by Björn Thu, April 26, 2012 20:38:53
Jag har aldrig fiskat på Landösjön. Ni vet det där beryktade storfiskvattnet i Jämtland. Bo, vi drog faktiskt iväg på en tripp dit i vintras. En dagstripp på ca 53 mil tur och retur. Bara sådär över dagen för lite pimpelfiske. Vi som drog iväg var jag, Bengtsson, Henke och Bilförsäljaren.

Henke började naturligtvis spekulera om fisket redan i bilen och han skulle vara hyfsat nöjde men någon röding kring 2-3 kg. Naturligtvis blev jag tvungen att sansa killen och säga åt honom att sluta onda på vår fisketur. Det är faktiskt som så, pratar man som Henke gjorde i bilen så brukar det sluta i katastrof.

Resultatet? Katastrof!!! Bengtsson fick två små rödingar som han släppte tillbaka, Bilförsäljaren fick en liten sik om jag kommer ihåg rätt och jag fick två små sikar. Henke slutade dagen med ett hugg.

Så kan det gå...

Här kommer lite bilder iallafall!

Vi var inte de enda som fiskat här!

Bilförsäljaren

Bengtsson

Henke

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post49

Världsklass

PimpelPosted by Björn Fri, July 01, 2011 10:57:20

Sommarpimpel efter abborre från båt i stugan...

Jullans fiskar..

Vissa fisketurer är bättre än andra, denna höll världsklass skulle jag vilja säga!!

Julias kommentar då farmor tar fram en godispåse slår nog det mesta..

- Nej, jag vill inte ha. Jag fiskar ser du väl!!!

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post32

Mycket slit för lite fisk

PimpelPosted by Björn Sun, February 13, 2011 19:31:17

När ett fiskeställe ligger på en plats som inte är tillgänglig med bil så höjs kravet på fisket och fisken. En fiskeplats nära en bilväg har man oftast inte samma krav på. Vi besökte detta ställe, med höga förväntningar. Jag har under denna säsong testat detta ställe två gånger, ingen av gångerna har jag blivit imponerad kan jag påstå. Oerhört trögfiskat.

Vi möttes inte av någon rolig syn, precis som ”Den Gamle” förutspådde var det skoterleder som hade snöat igen, ”Den Gamle” gjorde valet att stanna hemma. Men jag och Henke vi tog beslutet att åka. Med snö upp till knäna och vissa ställen över knä så fick vi slita oerhört mycket på vandringen upp till tjärnen. De 3,2 km att gå tog oss ungefär 1,45 h. Det slutade med att våra kroppar övergick från det torra slaget till det lätt dyblöta. Att sitta still och pimpla sedan i flera timmar gynnade inte våra blöta underställ eller våra kroppar.

Efter mycket slit när vi väl kom fram kunde vi njuta av den vackra naturen. Solen sken, snön gnistrade och fåglarna sjöng sina vackra sånger. Det fick oss att tro att våren var på ingång. Humöret var på topp även om benen och kroppen var riktigt slut efter vår vandring.

Riggade snabbt upp fiskeprylarna, i med pirkarna och sedan var det dags för frukost. Äggmacka och kaffe, det smakade väldigt bra i solens sken. Nu var det bara fisken som saknades. Henke började som vanligt analysera vårt val av plats, fiskedjup och fiskesätt.

Tiden gick, fisken uteblev och Henkes analyserande av fisket togs till en ny nivå. Analyserna gick vidare, vidare och vidare. Henke är verkligen en analysernas man. Jag är mer där, sitter oftast i andra tankar än den fisk som troligtvis ska upp på isen.

Efter många timmars fiskeslit och analyserande nyper det på en fisk på mitt spö. När man väl suttit stilla och pimpla i flera timmar så kommer det som en chock när det väl hugger. Man vet liksom inte riktigt hur man ska göra, med en väldigt förvånad min lyckas jag dock dra upp fisken. En väldigt grann röding på ca 8-9 hg. Vikten är väldigt svårbedömd, fisken var ganska kort men riktigt tjock. Precis som fångstmannen med andra ord.

När detta händer går Henke in i en manisk värld. Hans tålamod försvinner helt och han ränner runt i alla hål. Till slut får han ge upp. Lätt bitter och ett bidrag på Henkes Blogg kan ni nog glömma. Det är en rejäl högoddsare.

Nu väntas en lång promenad tillbaka till bilen. Men en redan trött kropp hasar vi oss ner längs den snöiga vägen. Jag lite kaxig och Henke lite tyst.

En efterreflektion är dock att man inte ska vara nöjd med en fisk på de timmar vi fiskar. En annan reflektion, är vatten som ligger en bit från vägar bättre? Nja, inte denna sjö verkar det som.

Idag, dagen efter reflekteras det främst kring träningsvärk, utebliven fisk och när man ska få ta fram sommarfiskeprylarna.

Bilder finns i Galleriet under Pimpel Feb -11

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post5

Angelfiske

PimpelPosted by Björn Sun, January 30, 2011 21:28:17

Tänk vad en blogg kan ge mycket. Speciellt nu när man borrar ner sig i djupsnön och aldrig ser slutet på detta brutala påhitt, vintern. Henke inspirerade mig rejält med sitt inlägg, vet ej hur eller varför. Jag kom liksom bara igång.

Till Maries stora besvikelse sprang jag ut i fiskerummet oh hämtade in mina flugbindningsprylar. Hon vet hur det ser ut efteråt, därav hennes smått negativa syn på det hela. Jag fullgjorde inte bara den ruschen till fiskerummet, jag band flugor på löpande band och plötsligt levde jag upp igen. Skönt!!! Tack Henke, det var väldigt snällt av dig. Så produktiv som jag varit i helgen har jag inte varit på länge, jag band hela 13 stycken flugor. Det var länge sedan. Visst var det varierande kvalité, men de finns i verkligheten och inte bara i tanken som de gjort den senaste tiden.

Dessutom fick jag plötsligt ett litet fiskesug efter isfiske. Det kändes också roligt. Frågan är nu, hur mycket kan Henke trolla med sina ord? Det återstår att se. Det ska han få bevisa i framtiden.

Idag blev det dessutom fiske, familjärt fiske och förhoppningsvis kommer det att fastna hos Jullan. Det är viktigt. Det är faktiskt så att uppfostran styrs ganska mycket av vilket intresse föräldern bär. När jag var ung ville jag att mina barn skulle spela hockey, oavsett kön. Idag vill jag att de ska uppskatta fiske, naturupplevelser och liknande saker som hör till fisket. Det enda som ska göras är att jag som förälder ska lägga ”rätt passningar”. Då kommer det att finnas där. Det var syftet med denna dag.

Vårt fiske idag började rätt segt. Inte mycket aktivitet på gäddorna, men med tiden kom de också igång. Vi hade en hel del hugg på våra angeldon, eller rättare sagt på Henkes angeldon. Vi som fiskade var storfiskaren Jacke, Patrik, Henke, mathias, Alvin, Jag och Jullan. Tre barn som gick hem med nya erfarenheter som vi ska bygga vidare på.

Det var en givande dag och några gäddor plockades upp. Henke fullgjorde sin uppgift som guide och får mer än godkänt som guide. Vi andra är nog ganska nollställda på angelfiske. Mattias hade ganska bra koll, men vi andra är inte direkt heta. Min och Patriks angel erfarenhet börjar i rondellen mellan Timrå och Sörberge på väg ut på motorvägenmed en flaska Whiskey klockan 5 på morgonen.(En historisk händelse.) Den fortsatte så hela vägen till Hassela och tillbaka. Det är inte mycket att komma med om jämför med grabbarna som var med idag.

Lyckad dag var det i alla fall. Barnen lockades som kring en godispåse varje gång vi hade fisk på. Då är man nöjd som förälder. Henke kryddade dagen med en abborre av det mindre slaget. Vikt, några futtiga gram möjligtvis. Bilder på fisket kommer inom kort under angelfiske -11.

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post3

Angelfiske

PimpelPosted by Björn Sun, January 30, 2011 21:28:12

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post2

På Nya Marker!!!

PimpelPosted by Björn Fri, January 28, 2011 14:52:10

Inlägget är skrivit tidigare i veckan, men det glömdes bort som mycket annat…

Det är inte så ofta man beträda nya fiskemarker. Men idag gjorde vi det. Mest för att kolla in fisket inför sommaren. Vackert och ser otroligt intressant ut. För dagen låg snön vit och träden hängde tunga vitbeklädda. Riktigt vackert, en upplevelse och det såg ut lite som i sagornas påhittade värld.

Vi besökte ett område med flera tjärnar inom promenad avstånd. Ett plus för området är att man behöver gå en bit för att komma till två av tjärnarna. Det är alltid positivt, för dit går aldrig fisk ”massmördarna”. De som tar upp allt som sätter sig på kroken, de som aldrig släpper tillbaka en fisk och trots att de tar mer än vad som tillåts. Känns riktigt skoj inför sommaren, en positiv överraskning.

Med på fisketuren blev jag och Bengtsson, absolut noll erfarenhet i pimpelfiske från oss båda. Vi har inte ens några bra teorier om detta. Det skulle kunna jämföras med att skicka ut oss på en hästrygg eller skicka på oss en virkning. Nollkoll, om ni förstår vad jag menar. På den nivån är det.

Vi kom i alla fall upp till klockan åtta imorse. Det var – 11 grader och solen började titta upp bakom det bergiga området. Då väntade en promenad på ca 3,2 km, enligt GPS:en. Naturligtvis var det glada 3,2 km uppför. Det tog faktiskt lite på krafterna, ingen av oss är direkt något fysfenomen. Packningen och vägen bidrog inte till att det blev lättare direkt.

Vi stannade till efter 2,2 km, prövade fiska av en av de fyra tjärnarna. Vi blev inte långvariga eftersom huggen uteblev och vi gick vidare till den tjärn som ska vara hetast på området.

Vi hinner knappt få ner pirken så utbrister den för dagen väldigt positiva Bengtsson att ”Detta är inget för den som inget tålamod har.” Sedan vandrar han vidare och kolla de hål som fiskare borrat upp på tjärnen. Jag sitter dock kvar och gnetar på.

Når Bengtsson väl kommer tillbaka så börjar en diskussion om vilket bete som är bäst, maggots eller laxrom. Jag predikar och efter en stunds övertalning från min sida vinner laxrom. Något som Bengtsson inte tror på. Men vi fiskar vidare på vår laxrom och inget händer.

Efter en stund så byter Bengtsson bete till maggot, klockan hinner inte ticka många steg innan han halar upp en grann röding och utbrister ett glädje tjut som bara en glas skåning kan. Jag blir genast lite tjurig och går på med min laxrom.

Efter en stund tvingas jag dock ge upp och byter bete. Maggot på och fisk upp skulle man kunna säga. Efter detta händer inte så mycket mer för min del, Men Bengtsson plockar upp en till denna lite större. Vi får några hugg och mörkret lägger sig över oss tvingas vi vandra tillbaka.

Jag tog den största fisken medan Bengtsson fick flest, 2-1 och det fick jag höra några gånger under vår promenad tillbaka.

För övrigt är pimpelfiske är en rätt märklig form av fiske. Under tiden som jag sitter där med mitt lilla hål och det är långt mellan huggen hinner man fundera på en del saker. Hålet är ju minimalt och man fiskar inte av några större ytor på en dag. Ibland kan det vara svårt nog att fånga fisk när man kastar av en hel tjärn på sommartid. Hur stor är egentligen chansen att få drillning på detta fiskesätt. Ja, det är tankar som inte gör pimpelfiske roligare direkt.

En liten reflektion när man nu sitter hemma i soffan är att det var positivt resultat. Men vår erfarenhet i pimpelfiske så får vi helt enkelt vara nöjda. När jag sitter här och knåpar på detta inlägg med röda svullna fingrar. Tårna ser likadana ut och jag tror inte att det är hälsosamt direkt. Men en grann röding fick jag och Bengtsson fick två. Det blir gott att steka på, något positivt med att pimpla.