Björns Fiskeblogg

Fjällresan -2

ResorPosted by Björn Wed, August 08, 2012 23:20:28

Tiden går fort på fjället. Dag tre, följde vi med Gudmund på hans upptåg. Det blev en rejäl promenad, vi gav dock upp efter en timmes vandring då regnet öste ner. Gudmund fortsatte för fiske i en tjärn lite högre upp och jag valde att bege mig ner till ån. ”Den Gamle” och Pecka gick ner mot lägret.

Att jag gick ner till ån var inget jag ångrade eftersom jag hamnade nämligen på ett riktigt trevligt fiske då regnet upphörde och solen blickade fram bakom molnen. Samtidigt som solen tittade fram påbörjades en minimal kläckning av ”Rocken” mitt framför ögonen på mig. Direkt när dessa sländor kläckte lockades det upp flera fina fiskar som vakar mitt framför ögonen, snabbt flugbyte sedan ut med en rocken imitation och det nöp på en fisk direkt. Det var en fin fisk på ca 7 hg, kastet efter högg en ny fisk på ungefär samma vikt och det tredje kastet fick jag en fin öring som var lite större än de två föregående. Vilket fiske! Dessa tre fiskar fick simma tillbaka.

Jag fortsatte mina drömmars fisketur genom att gå en bit uppströms till början av selet jag fiskade i. Där strömmade ån ut i en häftig fors rakt ut i selet. Jag bytte fluga efter en stunds fiske. Denna gång åkte en klassisk nattslända på, den var väldigt fångstgivande och resulterade i flera fiskar runt 4-5 hg och därmed flera roliga drillningar.

Jag gick nerför ån mot lägret, fiskade av flera platser och var borta flera timmar alldeles ensam. Det var riktigt skönt att slippa gubbarna en stund och uppleva lugnet. Fortsatt bra fiske, vissa ställen delade med sig bra med fisk och jag lurade flera. Andra ställen lurade flera fiskar mig istället. Det är det som är utmaningen och gör fisket skojigt.

Efter min egna tripp kom jag tillbaka, rätt slut måste jag säga, men samtidigt lyrisk över ett fiske som levererade riktigt fina fiskar och trevliga ”fighter”. Det märkliga var att även ”Den Gamle” och Pecka kom tillbaka ungefär samtidigt som mig. De hade gått fel, glömde att svänga av vid rätt plats kan man säga. Hur de lyckades med det vet jag inte, kanske var det Whiskeyn som hjälpte till vid felorienteringen. Efter jag bytt mina kläder och samlat mina tankar om det otroliga fisket satte jag mig också ned, fyllde min kåsa med whiskey och bara njöt av fiskelivet.

Kvällen blev lugn, vi åt en het korvgryta som jag tillagade och den var ärligt talat riktigt god. Vi fortsatte att njuta av den fina kvällen framför elden.

Sista dagen på den trevliga fjällturen. Nu gav sig ”Den Gamle” in i fisket på riktigt och det med besked. En bit uppför ån nöp det på en rejäl fisk, Han fick drilla en bra stund och kunde väga in fisken på ganska precis 1,0.

Gudmund fick också en grann fisk, den granna fisken vägde 0,7 och den fick han i en tjärn någonstans ute i det vilda.

Nu dröjer de igen till nästa resa, men drömmarna och upptäckarglädjen finns redan nu och Internet hjälper till en del i sökandet efter nästa års sommarfiske. Vem vet, kanske återkommer vi till denna å, mina drömmars å!

Fler bilder finns att tillgå - Fjället år 2012

• Comments(1)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post53

Fjällresan -1

ResorPosted by Björn Tue, August 07, 2012 12:25:35

Nu är den gjord, sommarens fjällresa!! Under ett år har vi spanat efter fiskeplatser, drömt oss bort från verkligheten och trånat efter den riktiga vildmarken. En enorm längtan efter den stora fjällöringen har byggts upp, trots att denna längtan raseras varje år eftersom öringen uteblir.

Naturligtvis var vi samma gäng som alltid. Det var ”Den Gamle”, alltså Anders, Gudmund, Pecka och jag.

Min fiskesemester började redan på Söndag natt, jag inledde resan på zon 1 där jag fiskade natten. Laxen uteblev även denna gång, något som däremot inte uteblev var regnet som gjorde oss sällskap natten lång.

Resan började som vanligt med regn, varje resa börjar alltid likadant och slutar ungefär på samma sätt. MED REGN! Denna gång uteblev dock regnet, men vi fick dras med kyliga nätter. Vi hade under resan endast några få timmar med ösregn, det får man vara nöjd med.

Efter laxnatten var jag ganska trött, vilket gjorde att jag sov mig igenom nästan hela resan. Ganska praktiskt, resan gick väldigt fort.

Väl framme blev vi skjutsad över en stor sjö, vid slutet av sjön låg våra drömmars fiskevatten och det var detta vatten som fått oss att drömma om stor fisk. Vattnet är ett kvoterat vatten och innehar visst många fiskedygn per år.

Första kvällen fiskade vi enbart i den stora sjön där ån mynnar ut. Skommar satsade på bottenmete dagen till ära, Gudmund fiskade med drag och jag satsade mestadels på fluga. Pecka han vilade sig i form till fisket i ån som vi skulle pröva nästa dag.

Ån vid lägerplatsen...

Under kvällens gång mojnade vinden och plötsligt la sig flera olika insekter på ytan. Resultatet denna kväll blev ett gäng fiskar, några av dem hamnade i stekpannan som kvällsfika och resten fick simma tillbaka. Gudmund och jag tog en hel del fiskar denna kväll, de flesta var av mindre sort.

Den andra dagen fick vi börja fiska i ån, den vi kommit dit för att fiska i och där endast flugfiske är tillåtet. Vi började lite smått redan under dagen för at fiska några timmar. Det blev ett blandat resultat och gav inga större mängder fisk. Men det var under natten som ån enligt våra teorier skulle leverera den stora fisken.

Efter fisket, en god middag med massa fett och kolhydrater blev vi en aningen stinna. Kudden ropade inne i lappkåtan vi hade hyrt. Det var dags att vila inför nattfisket.

När natten väl kom var det jag och Pecka som gick iväg, Gudmund gjorde ”Den Gamle” sällskap vid elden och jag antar att gamla minnen från tiden i Härnösand avhandlades natten lång. Gudmund hade dessutom ganska nyligt kommit hem från en långtur under dagen så fiskeintresset för natten var sådär.

Pecka och jag drog en del finna fiskar i både sel och strömmar. I det tredje stora selet mynnade ån ut från fyra olika strömmar. Jag testade alla fyra ställen, det var ett fångstgivande sel där flera flina fiskar både togs och återutsattes. På det fjärde stället var en fin fisk uppe efter flugan flera gånger, tyvärr tog den inte riktigt, men samtidigt hade fisken ingen krokkänning så jag hade fortfarande chansen och jag valde därför att sätt mig och vila. Det är sånt man kan göra om man fiskar i flera dagar i sträck.

Efter en stunds vila ger jag den fina fisken chansen igen och tro det eller ej så tog den mitt bete. En riktigt trevlig drillning där fisken bara visar fenorna gör att jag kan bedöma fisken som stor. Men hur stor vet jag ej, förrän efter en stund och flera rusningar då fisken hamnar i håven.

Nöjd och glad över att jag fångat min största öring på en fjällresa. Vågen stannar ganska precis på 1,5 kg. Jag tackar fisken för en fin fight och pussar den på huvudet och ska släppa tillbaka den. Då skriker Pecka plötsligt till ”Nej Björn, FÖR FAN!!”. Jag fick inte släppa tillbaka den, vi sparade fisken och gravade den. När jag smakade den gravade fisken tillsammans med lite vitt vin så var jag ganska nöjd att vi sparade den. På vägen hem mot lägerplatsen var både jag och Pecka väldigt nöjda. Båda hade tagit nytt personbästa. Pecka på fluga och jag på fjället!

Mer om resan kommer inom kort...

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post52

Bättre sent än aldrig...

ResorPosted by Björn Tue, April 24, 2012 14:30:44

Sent inlägg från Januari…

Plötsligt ringer klockan. Vem f.. har ställt den? Jo, just det. Det är fiske på gång.

Snabbt upp ur sängen, klockan har precis slagit 06.30, men som vanligt när det handlar om fiske studsar jag upp som en tonåring ur sängen. Samma visa varje gång det handlar om fiske.

Efter en snabb frukost, bestående av rostad macka och ett glas juice var jag redo, Dave hämtade upp mig utanför grinden vid huset. Han var i tid, det är man inte van vid då man är i Thailand. Men då är han hitflyttad också, ingen Thailändare alltså.

Jag hinner inte ens in i bilen förrän jag möts av en man som är besatt av sitt ställe, ett ställe han började bygga upp för exakt 12 år sedan. Men det är inte stället han är besatt av, det är den mäktiga och mystiska Arapaiman. En fiskart jag inte har några erfarenheter alls av, det enda jag vet har jag läst lite hastigt på nätet och där framkom det att den kunde bli riktigt stor.

Efter ett tag av den halvtimmes långa bilresan började han sansa sig med pratet om Arapaima. Han utlovade självsäkert en fisk inom en minut om han själv fick styra spakarna. Det var jag snabb att lova, men jag hade väldigt svårt att tro på honom. Kanske en fisk runt hektot eller liknande men inte ett gram utöver det.

På plats vid Greenfield Valley Fishing Resort möttes vi en guide som redan fixat prylarna. Dave möttes av en kopp kaffe och jag fick frågan om kaffe, men avstod eftersom suget att drilla var alldeles för stort. Den där ”minutfisken” lockade på tok för mycket.

Dave valde ut en plats, riggade upp spöet med en halv agnfisk av konstig art, liknade dock strömming till utseendet. Han kastade ut lite annat trevligt som kyckling och bröd. Sedan kastade han i betet vi agnat på kroken.

Flötet hann knappt landa innan det började röra sig. Det liknade fisk av den mindre varianten. Precis som de tankar jag hade i bilen. Snabba tankar förde mig till de 1200 kronorna jag precis lagt ut, lite snål kanske, men jag förstod det. Bara småfisk..

Plötsligt dök flötet och slirbromsen började skrika, samtidigt som Dave gjorde mothugget. Han skickade snabbt över spöet till mig. Jag, stressig av den tunga fisken som efter en och en halvminut tagit mitt bete. Självklart öppnar jag upp med att göra alla tänkbara fel man kan göra.Han såg nog mig som en riktig ”loser” med spö i näven. Men fisken landas och efter riktigt trevlig fight kan jag äntligen andas ut. Plötsligt var resan värd alla pengar. Fisken som landades vägde kring 6 kg. För mig var den stor och för guiderna var den i minsta laget. Trots att storleken var i minsta laget så gav den en ”fight” jag inte ens kunde drömma om.

När fisken simmat tillbaka och pulsen började slå lite mer åt det normala så riggade vi upp ett nytt spö och kastade ut. Vi fiskade hela tiden med två spön, ett nära land, ca en halvmeter utanför kanten och det andra mot den andra kanten på jakt efter Arapaima.

Dagen gick och fiskarna avlöste varandra. Arapaiman höll sig undan och sent på eftermiddagen fick jag till sist se en, en minst sagt mäktig varelse som liknade mer ett sjöodjur än en fisk. Skräckblandad förtjusning i kroppen där den ena tanken sa” Ta betet!!!”. Den andra tanken sa ” Hoppas jag får den där fisken nästa gång!!

Förutom de fiskar jag lyckats landat hade jag flera tapp och oändligt många känningar. Överraskande var fisken kämpaglöd, mina förväntningar var sega tunga fiskar som tjurade efter botten. Varje drillning blev dock en match som jag sent kommer glömma.

När dagen var slut kunde jag stolt titta tillbaka på den som ganska lyckad. 14 fiskar med en vikt mellan 5 – 15 kg. 13 Red Tail catfish och en liten Thai Catfish. Den fisketuren hamnade lite högre upp än de flesta fisketurer jag haft.

Nästa gång tar jag den mystiska Arapaiman…

Ja då var bloggen igång igen…Mer saker kommer inom kort.

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post48

Heligt och oheligt fiske

ResorPosted by Björn Sat, July 16, 2011 13:48:28

Den tredje och sista dagen. Saknad och riktig fjällängtan börjar göra sig påmind. Vandringar, slit och ett blött tält gör längtan nästan outhärdlig. Jag vill leva skit på fjället och härdas lite. Stugboende är inget jag gör om. Det är mina tankar denna dag.

Men, vad spelar det för roll då jag ändå sitter där i en stuga med möblemang från 40.talet? Ingen som helst, det gäller att ta till vara på den sista heliga dagen. Det gjorde vi, både med heligt fiske och oheligt fiske. Om ni förstår vad jag menar med det?

Vi började med att boka upp en båt, nu skulle den stora fjällöringen tas och det med besked. Fyra taggade gubbar, eller tre gubbar och en man i sina bästa år. Laddad till tänderna gör vi entré på den större sjön. Alla fiskar på norskt vis, endast med krok och mask efter en slowmotion rodd. Jag satsade på fluga, en nattsländeimitation som fungerat bra under hela vistelsen i Norge.

Gumund börjar hetast, Pecka följer efter Gudmunds tempo och plockar fisk även han. Det dröjer en stund innan vår båt plockar in någon fisk.

Det är ”Den Gamle” som börjar hetast. Som vanligt då det handlar om fjällfiske och ”Den Gamle” var det en liten fiske som fick simma tillbaka.

Bara efter en kort stund tar en fisk min fluga. En fisk som verkligen bjuder upp till dans och under fightens gång så får jag förhoppningar om att det är en stor fisk.

Det är inte förrän fisken landar i håven som jag inser att det är en i mängden av alla 4-5 hektos fiskar.

Både jag och ”Den Gamle” har flertal hugg men ingen fisk som ville krokas riktigt.

Matdags, ja då Gudmund är med så blir det som det blir. Av alla öar som sjön innehåller väljer han den minsta. Men det var en mysig stund.

Efter lunch var det dags för den dagliga siestan. Sällan man sover så skönt som ute i det fria, samtidigt som solen värmer de lätt överviktiga kropparna. På avstånd såg det säkert ut som ett gäng sälar.

Det blev inget lånvarigt fiske efter maten. Jag tog två fiskar och de andra fick någon ströfisk. Efter bara en stund gav vi upp och åkte tillbaka till stugan för att reka inför kvällens fiske. Det fanns förstås ett oheligt vatten som skulle prövas bara en bit från stugan.

Sagt och gjort. Ännu en liten fjällsjö eller fjälltjärn med mängder av småfisk. Flera fiskar fångades och fick simma tillbaka. När vi skulle ge upp så händer det plötsligt. Ett rejält hugg, ett hugg som kan få en att tro att fisken som nafsade på min dynamit var en större fisk.

Ett vevstopp senare satt den där. Ett rejält hopp som visade att mina första tankar om fisken stämde någorlunda. Fisken var rejäl, resans gigant och uppskattningsvis låg den runt kilot.

Några sekunder senare krossades drömmarna om resans största fisk. Den släppte, men vad gör det?

Sugen på lite nattkrubb begav vi oss ner till tjärnen vid stugan igen. Där grillade vi dagens fiskar och förtärde det sista i dryckesväg denna resa. En folköl som gick från mun till mun,

Det är lite av livet på och runt fjället. Kanske kommer vi tillbaka en dag, men inte till en stuga då antar jag.

På hemvägen skulle vår guide visa oss Stekenjokk, det ställe vi egentligen skulle kliva av och det ställe som skulle leda oss till fjällets toppar. Det kändes en aningen surt, kanske hade gett någon av oss drömmarnas fjällöring? Det får vi aldrig vet..

Se fler bilder på www.bjornesfiske.se under galleri/Fjäll -11...

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post37

Flugfiske och restylane

ResorPosted by Björn Fri, July 15, 2011 09:11:10

Den andra dagen vaknade vi sakteliga klockan 9. Väl uppe blev det prat om gårdagen och planering inför den kommande dagen samtidigt som vi intog vår frukost.

Gudmund och ”Den Gamle” beslutade sig för att gå upp på fjället. Jag och Pecka skulle testa en flugsträcka som låg en bra bit från vårt boende. Men detta skulle sparas till kvällen.

Gudmund var en aningen trött efter kvällens deklamering så han valde att sova. Vi andra gick en sväng runt tjärnen. Precis som under kvällen innan var det bara fluga som fungerade, en fisk på drag och det var en fisk på 2 hg. Men tjärnen bjöd upp till hugg i de flesta kasten. Vissa hugg lite tyngre än andra, men garanterar att de flesta som nafsade på våra drag var småfisk. Jag passade på att fylla läpparna med restylane eller vad det heter, men valde ett mer naturlig metod och det genom en bett av någon argsint insekt.

Nu vankades det middag, efter det lite sömn och ett avslut denna kväll i flugfiskesträckan.

När vi vaknat började jag och Pecka packa ihop flugfiskeutrustningen. Drog iväg på en egen liten tripp, den blev verkligen liten och kort också. Måste säga att flugfisksträckan var lite av en besvikelse. En pool på ca 7-8 meter som var riktigt fiskbar och sedan var det endast en grund å. Fick dock två sköna drillningar i den lite djupare poolen, men de fiskarna fick inte ens vågen att hamna över 5 hg strecket. Fick en del fisk under den korta stunden vi fiskade, Pecka som är nybörjare blev utan fisk. Men han led inte för det, däremot led jag av min förbannade läpp som var ruskigt irriterande.

Efter en kort stund gav vi upp ofrivilligt. En hagelskur med regn förstörde allt i kläckningsväg och vi var naturligtvis rejält blöta. Vi valde stugmys istället med en riktigt god fisksoppa kokad på de granna fiskarna.

”Den Gamle” och Gudmund hade inte heller något vidare fiske på fjället, mest småtjafs.

Kvällen blev tidig för både mig och Pecka. Men Gudmund och ”Den Gamle” höll ut ett bra tag.

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post36

Fjället med Harry Martinsson och arga mygg

ResorPosted by Björn Thu, July 14, 2011 12:29:47

Årets fjällresa är nu avklarad. Precis som alla andra år har det varit en händelserik resa med mycket fiske, men det har varit mer tok än fiske. Det blir lätt så om man sätter ihop dessa tre gubbar.

Vår resa började med en bilfärd mot Bjästa, närmare bestämt Eden, det är där han bor det lätt förvirrade Gudmund.

Nästa stopp var Strömsund där vi hämtade ”Den Gamles” kusin Pecka. Gudmund tappade vi bort redan här, han hade lyckats se ett stånd med vårrrullar som han skulle leta upp. Gudmund hittade till slut sina kära vårrullar och vi hittade till slut vår kära Gudmund.

Med bilen fullastad av en flugfiskare (jag), en metare (Gudmund), en spinnfiskare (Skommar) och en flugkast fiskare (Pecka) begav vi oss mot Norge. Förväntansfulla som små barn inför en födelsedag eller julafton. Gudmund höll låda hela resan, vi fick reda på hela hans liv och lite till. Ofattbart hur mycket han har varit med om, man skulle nästan tro att han är flera hundra år. Det skulle verkligen vara en fröjd för den svenska befolkningen att ta del av alla dessa historier i bokform. Naturligtvis skulle den bli en komisk bok.

Väl framme vid stugan kastade vi ut sakerna och snabbt in med de i stugan. Det var ingen nybyggd stuga direkt, klassen på stugan var sent 40-tal. Men den var trivsam och det skulle hålla oss med tak över huvud i tre nätter.

Så snabbt packningen var inne fylldes glasen med ädla maltdrycker och fiskeutrustningen riggades upp. Snabbast ner till vattnet var ”Den Gamle”. Sällan man ser honom i detta tempo, han påminde om en dopad Ben Johnson.

Jag var förstås inte sen att hänga på. Tyvärr blev det inga fiskar, men väldigt många hugg. Kanske berodde på det vackra vädret som dagen till ära bjöd på 25 grader och sol. Vi bestämde oss istället för att laga lite mat och ladda upp med lite sömn inför kvällen.

Väl framme på kvällsidan tände vi en brasa och diskuterade vid lägerelden. Gudmund fortsätter och håller låda och utlovar att deklamera dikter av Harry Martinsson så snabbt han kom i stämning.

Fisket under kvällen gick hyfsat, flera fiskar fångades och Pecka drog till med kvällens största fisk på halvkilot. Jag och Gudmund låg strax under denna fisk och ”Den Gamle” fick som vanligt när vi är på fjället inga fiskar av värde.

Gudmund och ”Den Gamle” gav upp fisket medan jag och Pecka fortsatte långt in i natten, när vi kom tillbaka till stugan satt de fortfarande ute i den sköna sommarkvällen. Resultatet av fisket blev magert, många fiskar men de flesta av minimal storlek.

Kvällen avslutade Gudmund med den utlovade deklameringen av Harry Martinsson dikter. Vilket slutade i något sorts kaos, när klockan slog 05.00 då gav vi upp och vandrade in i en stuga som övertagits av argsinta myggor.

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post35

Fjället väntar...

ResorPosted by Björn Sat, July 09, 2011 00:40:30

Nu är det äntligen dags. Lite semester med gubbarna. Kommer ganska lagomt efter en tur i södra Sverige och Vimmerby.

Allt var i princip klart inför denna tur. Men efter en extra sista koll så visade det sig att de vatten vi skulle fiska i inte var tillgängliga för fiske.

Då fick istället Gudmund Jonsson bestämma. Då hamnade vi i en stuga i norska fjällvärlden med bilväg till stugan. Något som gjorde mig negativ till en början, men nu känns det trevligt för fjället det ska bestigas ändå. Detta utan packning vilket kan göra min lätt gamla kropp gott.

Vi som åker på denna tripp är:

Gudmund Jonsson legendarisk gymnasielärare från Örnsköldsvik. Mannen med allt utom ordning och reda. Han kan t o m få mig och ”Den Gamle” att framstå som pedanter. En sak är säker, han bjuder alltid på sig själv och det är utan att han är medveten om det.

”Den Gamle” känner ni vid det här laget, mannen som alltid hittar den största fisken i älven och den minsta på fjället.

Pecka, ordningsmannen i vårt sällskap som egentligen inte är någon ordningsman. Reig kille då han är från Jämtland.

Bilen går om några timmar. Nice, äventyret kan börja!!! Återkommer mer om fisket efter resan…