Björns Fiskeblogg

Ropnäs

FiskePosted by Björn Thu, June 21, 2012 22:32:52
Igår var vi till Ropnästjärn i Lögdövildmark. Det var jag, Per, Junisen ( Andreas) och "Den Gamle". Per började som vanligt intensivt, detta intensiva tempo fullföljde han hela kvällen och det bidrog också till att han fick kvällens enda fisk. En "båge" på ungefär 7-8 hg. Fisket var en aningen märkligt och en stark vind gjorde flugfisket nästan omöjligt. Dåligt med vak gjorde det inte lättare. Förutom Pärans fisk tappade "Den Gamle" en fisk. Men det var det ingen som såg, eller? Sommarlovet har som bekant börjat, så har även korvätandet! Höjdpunkten vid gårdagens fiske var korvgrillningen. Det var mitt tredje mål mat för dagen som förtärdes vid den fina tjärnen. Alla målen bedtod av korv, korv och fiske är sommarlov! Det vill jag lova! Nu befinner jag mig i stugan som ligger i Överturingen. Naturligtvis är fiske inplanerat. Imorgon ringer klockan 04.00 ungefär. Trevligt! Bild på pärans fisk kommer senare! /BJ

• Comments(1)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post51

Våren

FiskePosted by Björn Wed, June 20, 2012 14:00:11

Sommarlovet har precis börjat, våren har med andra ord lämnat oss för denna gång. Den gick som vanligt snabbt förbi, men denna vår går nog till historien som något gott. Älven har bjudit på ett fiske som jag aldrig kunde drömma om.

Många stora fiskar, i mina mått mätt iaf. Tror det var länge sedan det drillades så många fiskar över två och tre kilo i älven som det gjorde just denna vår. Riktigt roligt fiske.

Lägger upp en del av vårens fiskebilder...

Klicka på länken ned.

Galleri, Vår -12

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post50

Fisketävling med småbrudarna

FiskePosted by Björn Mon, June 20, 2011 14:36:02

I lördags var det dags att ta med mina småbrudar ut på fiske. Borde ju redan listat ut från början att Tyra är i yngsta laget. Det visade sig att det dessutom var en fisketävling. Mina tre kast bidrog med att jag säkerligen kom sist i tävlingen.

Kämpade dock tappert i jakt på regnbåge i Vivstavarvstjärn. Inga napp på de 20 minuter vi jagade fisk. Kom alltså inte på någon vidare placering i tävlingen. Men vi överlevde ändå eftersom de sålde hamburgare. Även storfiskaren Jacke blev utan fisk.

Ikväll blir det fiske i Myrtjärn med den gamle…

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post27

Till slut så...

FiskePosted by Björn Wed, April 27, 2011 10:32:32

Nu är jag nära att axla det skrämmande namnet ”Mr Nofish”… Jag får rysningar.

Gårdagens fisketur började hyfsat. Fiskkänning redan på tredje kastet, den tog på fluga, men tyvärr tappade jag den efter en kort drillning.

När jag efter en stund begav mig uppströms på zon 3 räckte inte linan till. En alltför hög vattenföring gjorde det inte fiskbart med min lina. Jag övergick istället till fiske med drag. Det gav väldigt dåligt till en början.

Efter en stund på gränsen kunde jag till slut landa en fisk, naturligtvis en lite sprattel på ungefär 7 hg. Den fick simma tillbaka efter en ganska trevligt fight i den livliga älven.

Under kvällen övervägde jag att överta namnet ”Mr Nofish” från Hasse. Men denna ynkliga lilla fisk räddade mig från detta namn. Kanske istället får ta namnet Mr Smallfish” eller varför inte sprattelgubben.

Kvällen avslutade jag lugnt vid älvkanten, lyssnade på laxfrälsta personer som drömde om sommarens laxfiske. Det måste vara fantastiskt att kunna fiska lax. Det hade en del att berätta, saker som för mig och många andra bara kan ses som drömmar.

Nu blir det inget mer fiske innan fredagens nattfiske.

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post16

Gott och blandat...

FiskePosted by Björn Tue, April 26, 2011 16:08:12

Ja, min tidiga älven morgon tog på mer än vad det gav den förra veckan. Jag var helt knäckt hela påskhelgen. Ingen fisk, inget hugg utan bara brutal trötthet i flera dagar. ”Mr Nofish” hade ett hugg, men den tappade han lika snabbt som den nöp på.

Det blev minimalt med fiske i stugan under påskhelgen. Pappa höll till och med tyst om att de spillde vid kraftverket. Allt för att jag skulle lämna mitt flugspö hemma och tillbringa tiden i skogen och köra tunga björkstockar istället. Taskigt…

Det blev dock lite bäverjakt. Då kände jag mig extra manlig, trots att jag inte hade något vapen i mina händer. Kanske ska slå till på att ta jägarexamen trots allt. Kan vara bra att ha.

Idag har jag och den blivande storfiskaren Jacob bundit flugor. Dessa ska prövas ikväll i älven. Jag och ”Mr Nofish” ska ner och testa lyckan. Kanske Storfiskaren och dyker ner och prövar sina flugor.

På fredag natt är det dags för zon 2 fiske igen. Då hoppas vi på gott fiske…Varma mackorna lär säkert smaka bra.

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post15

Våren är här och därmed älvenpremiär

FiskePosted by Björn Fri, April 15, 2011 20:30:20

Vi har kommit till tiden där Ronja gör sitt årliga vårskrik i Borkaskogen, tiden där det skvalar av smältvatten i hängrännor och stuprör. Tiden då unken skitlukt sprider sig från gräset och sist men inte minst Indalsälven har vunnit striden mot isen och är återigen fiskbar. Mina vänner våren är här på riktigt!

I förra veckan, tisdag premiärfiskade jag, Vikarien och Mr Nofish nere på trean. Hoppet att få någon fisk var inte så stor, men känslans att stå på ”hemmaplan” och kasta räckte. Det var ungefär fem fiskare på plats, ingen hade någon känning.

Även helgen bjöd på en fisketur. Lördag i det minst sagt blåsiga solskenet begav jag och ”Den Gamle” oss till älven. Inte heller denna gång bjöd den upp till dans. Mina förhoppningar var att fisken skulle börjat röra sig nedåt och även bjuda på ett hugg eller två. Men icke.

Måndag och ny vecka, nu då? Nej inte heller denna dag bjöd den på något spektakulärt. Vi fick gå hem med gamnacke och fortsatt sug på fiskkänning.

Nu i slutet på veckan kom dock fisket igång. Dessa dagar höll jag mig hemma, naturligtvis.

Nu på lördag är det premiär på zonfisket. Naturligtvis har jag lyckats få tag på en plats. Det ska bli intressant. Det blir jag och några gubbar till. Ser verkligen fram emot ett tolvtimmarspass med fiske imorgon. Premiär dessutom, skoj som f…

Ses vid älven..

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post12

Premiär Ljungan

FiskePosted by Björn Sun, March 06, 2011 14:07:22

I veckan som precis passerat var det premiär i Ljungan. Vi hederliga befann oss på olika arbetsplatser just under denna dag, det gav oss inte chansen att kunna delta i premiärfisket.

Men Under lördagen var det dags för årets första fisketur, med kastspö och drag alltså. Det var en oerhörd skön känsla att slänga ut ett ”spöke” (fiskedrag) första gången för säsongen. Inga krav på någon fisk. Bara vara ute, kasta och höra strömmande vatten igen. Visst hade det var trevligt att få känna på en fisk, trots allt.

Henke, Mattias och Linus befann sig också i Ljungan. De var lite högre upp än oss och de besitter väl ungefär den dubbla kunskapen om Ljungan än vad jag och ”Den Gamle” gör. Tillsammans hade vi fiskat i Ljungan ca 6 gånger.

Men denna berättelse började tidigare än Ljungan. Redan på Bergsgatan kan man säga, lätt hungrig väntade jag och ”Den Gamle” på att få köpa en baguette av det flodigare slaget. Väl framme vid macken i Sundsvall så inser vi att ingen av oss har varken plånbok eller kontanter. Började riktigt surt, men Anders påminde om att han hade med en macka från torsdagen friluftsdag. Den fick helt enkelt duga. Nu så här efter 6 timmar kan vi äntligen pustas ut, fortfarande fräsch i magen.

Hur som helst påverkades jag av denna händelse väldigt negativt. Kunde inte riktigt njuta av min första fisketur för året. Vi hamnade vid Allsta fiskecamp där vi hittade ett fint bakvatten att kasta av. Det gav dock inga hugg, men vi stod i lä denna blåsiga dag och solen sken på oss så vi fick vara varma på denna plats.

Efter en stund så drog vi vidare utan både fisk och hugg. Men taggad för att upptäcka nya områden.

Vi kom då till Krokforsen och Grenforsen. Plogad väg ändå ner till älven. Positivt, ända tills vi kom ner till vattendraget. Först pulsa i en brant slänt i midjehög snö. Ut på en is som var i det halaste och tunnaste laget. Ett steg fel så gled man ner i älven. Därför skickade jag ”Den Gamle” först och gick sedan i hans fotspår. Kände mig ganska säker då. Vi gick en bit uppströms men insåg ganska snabbt att läget inte blev bättre av att gå. Vi stannade till och gav stället några chanser. Det gav -80 kronor i form av ett bortkastat drag. Tungt, jag tappade lusten helt, gick in i hungrig och väldigt negativ form. Det blev inte bättre då vi skulle ta oss upp längs den branta slänten i den kraftigt djupa snön.

Då var det nära att vi skulle ge upp, men vi enades att vi skulle njuta av den vackra dagen och fiska en sväng till vid Fiskecampen i Allsta. Det gjorde vi, delade där på ”Den Gamles” gamla macka och med en kopp kaffe smakade den inte så illa trots allt.

Lugn begav vi oss hemåt alldeles för tidigt och utan att ha fiskat för mycket. En enkel reflektion är att man bör ha med sig någon med erfarenhet från det vatten man ska fiska i. Blir lite enklare då. Man ska heller aldrig åka utan en kaloribomb baguette heller. Det blir inte lika trevligt då.

Snart fiske i Ljungan igen skulle jag tro. Men det är i väntan på Indalsälven, Ljungan är ju bara nummer 2 i mina ögon. Än så länge i alla fall!!! Inom kort kan Ni läsa Henkes Blogg, det får ni inte missa. Grovfisk där, till skillnad från denna blogg!

Ni kan även se bilder i Galleriet, Fiske Ljungan -11

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post7

Nya sidan...

FiskePosted by Björn Sat, January 22, 2011 19:12:47

Något negativt för ofta något gott med sig!!!

Har aldrig framhävt mig själv då det gäller datorer. Ännu mindre kommer jag framhäva mig själv efter detta. Kan inte direkt skriva Hacker som yrke i telefonkatalogen. Jag kan ju knappt logga in på min egen sida och det med lösenord som jag själv hittat på. Det här med hemsidor och datorer är man helt enkelt inte klockren på. Men som i allt annat så utvecklas man och lär sig nya saker hela tiden.

Nu är i alla fall min nya sida i fosterstadiet. Det är en bit att vandra fortfarande, men den finns. Varför fortsätter jag med detta? Jo därför att det har blivit som en dagbok där jag kan hålla koll på mina fiskedagar. Det är både skoj och lärorikt. Skoj för att man alltid har kvar det, bilder och annat sånt också. Roligt när man sätter sig i gungstolen med gråorangea håret och visar sina barnbarn. Visa att även på detta område var man en medelmåtta, om ens det. Det är ju också positivt att kunna gräma sig över de tappade fiskarna. Den där stora fisken, som släppte alldeles intill båten.

Ja ni förstår ju hur viktig en sådan sida är för mig och för framtiden. Det är fan värt allt slit ju.

Lite roliga nyheter på denna sida är att Henke kommer börja blogga. Det tycker jag är skitkul två stycken helt sjuka fiskeentusiaster. Det blir riktigt skoj.

En annan ny sak som jag ändrat från min förra sida är mina nya prylar. Hur dum kan man vara? Man kan ju inte uppdatera allt man köper. Då blir det snart köpstopp från hon med pengarna. Nää, det ska man hålla tyst om, speciellt till de man delar posten med. Annars kan det gå illa.

Säkerligen kommer det mer saker också. Sjukt skoj tycker jag att det är, för min egen del alltså. Kanske för mina barnbarn med.

Nu önskar jag att tiden kan rulla på och vi snart får inta Indalsälven och gneta havsöring…

Men först av allt så blir det fiske på söndag, imorgon alltså. Då bär det av på pimpeltur med Bengtsson. Hamretjärnarna blir det troligtvis, men Bengtsson är inte så pålitlig. Vi kan egentligen hamna vart som helst. Bara det är spännande i sig.

Det ska bli roligt, trots att pimpelfiske är rätt tråkigt i jämförelse med ”vanligt fiske”. Jag är inte direkt lika road av pimpelfiske. Men det får duga med tanke på vad Kung Bore har gjort mot oss. Bara att plocka fram isborren, pimpelspö och diverse beten.