Björns Fiskeblogg

Min lilla skogså?

FlugfiskePosted by Björn Thu, July 04, 2013 14:22:14

För några år sedan började jag flugfiska, i samband med min nya livsstil påbörjades även sökandet efter mina drömmars fiskevatten. Den perfekta skogsån. För mig som flugfiskare befinner jag mig i en ständigt sökande efter det perfekta vattnet. Någonstans finns det en å med strömmande vatten där fisken bara väntat på mig.

Under många år har jag studerat en liten å på en karta, men aldrig har jag läst något om den. Ån ligger precis i landet mellan fjäll och skog. Med hjälp av fjällens många bäckar bildas denna å, som sedan rinner genom skogen och ut i en stor sjö. Sjön i sin tur, är del av den natursköna Ljungan och en gång i tiden vandrade både lax och havsöring upp i denna å. Men den tiden är förbi och återkommer aldrig!

I tisdags bestämde jag mig för att göra ett besök i den lilla ån. Jag kom iväg sent från stugan och vädret visade sig från sin sämsta sida med trista 11 grader och tidvis även hällregn. Trots detta kunde jag se små dagsländor dansa på ytan i åns lätt humusfärgade vatten. Tyvärr var också ån hög efter relativt mycket nederbörd den senaste tiden.

Trots högt vatten och väder som inte bjuder till några större kläckningar lyckades jag till slut lura en gul vacker öring på några hekto. Hoppet övergick till verklighet och jag hade fångat en fisk som jag kunde känna mig nöjd med, även om storleken inte riktigt motsvarade de förväntningar som jag burit på under flera år. Men jag vet innerst inne att min drömöring finns där och hoppet är det sista som överger mig som flugfiskare.

Efter några provfiskningar efter ån kunde jag hitta några fina fiskeplatser och hålor där jag under rätt förutsättningar med väder och kläckningar kan hitta mina drömmars öring. Det blev fyra vackra och välskapta öringar innan jag begav mig till ett nytt vatten för att testa det.

Efteråt kändes det helt rätt att jag lämnade ån, för att återigen komma tillbaka till och fortsätta mitt forskande efter mina drömmars skogså och jakten på dess liv. Nästa gång när jag återvänder hoppas jag bara på rätt förutsättningar. Då händer det, det vet jag!

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post61

Dubbeltur i Vialampi

FlugfiskePosted by Björn Mon, June 24, 2013 14:56:02

De flesta fiskeställen kring Timrå är tyvärr igenväxta och gör därmed flugfiske nästintill omöjligt. Endast ett fåtal platser vid vissa sjöar är fiskbara med fluga, vilket begränsar oss rejält. Tråkigt!

Men naturligtvis finns det ställen där flytring är tillåtna. Som jag vet finns det ett enda ställe som flytring är tillåtet. Det är Vialampitjärn i Lögdövildmark. Detta tackar vi Perming för.

De två senaste fisketurerna har givetvis gått till denna natursköna och vackra tjärn. Den första turen var vi fem stycken som fiskade i flytring. Det fungerade alldeles utmärkt och de som deltog då var Bengtsson, Donner, Per, ”Den Gamle” och jag. Donner, Per och ”Den Gamle” gjorde sin debut i flytringen. Alla verkade gilla det rejält mycket.

Vädret under denna fisketur var inte riktigt vad en flugfiskare önskar sig. Blåsigt och nästintill storm. Men trots detta väder kunde vi lura riktigt många under vårt fiskepass som varade under både kväll och morgon. Vi lyckades alla fånga fina och många regnbågar och öringar. Vi bjöds på roliga drillningar och smått romantiska upplevelser. Natten i bilen med den gamle var dock inte lika romantisk, den stunden var fylld med hårda, brutala och djupa snarkningar av två trötta män/pojkar!

Morgonfisket levererade också bra med fisk och känslan att lämna tjärnen var obefintlig. Men livet är annat än bara fiske.

Även igår var vi iväg till Vialampi. Med flytringen packad i Bengtssons bil begav jag, Henke och Bengtsson oss iväg.

Väl framme och med luft i ringen så visade några ”Rocken” upp sin dans efter strandkanten. Detta gjorde dagens flugval ganska enkelt.

Vi hann knappt lägga ut flugan innan vi hade drillningar alla tre. Så fortsatte det i ungefär en och en halvtimme. Med ungefär fem regnbågar var och några öringar kunde vi andas ut och helt enkelt enas om att det även denna fisketur var värd resan upp i vildmarken.

Fisket efter maten var inte lika tillfredställande, även om det var ganska bra i vissa perioder. Men regnbågen gjorde kväll och endast öringarna var vakna.

Henke kunde plocka upp dagens största fisk, en regnbåge på ca kilot, eller strax över kilot. Både Bengtsson och jag hade en topp på ca 8 hg. Samtliga bågar som fångades under kvällen gav rejäla fighter och de fick naturligtvis simma tillbaka. De var de värda eftersom de bjöd upp till dans.

Med cirka 30 fiskar på två pass för min del ser jag framemot nästa tur. Kanske kan vi då locka några större fiskar. Det ryktas om riktigt stora fiskar som simmar runt i tjärnen.

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post60

Plötsligt händer det

FlugfiskePosted by Björn Mon, June 24, 2013 14:03:27

För en tid sedan begav jag och grannen Tommy Baloo oss till ån för lite flugfiske efter harr. Den vanligtvis fiskfyllda sträcka vi brukar fiska på fick sig ännu ett besök.

Denna kväll sken fisken till en början med sin frånvaro. Vattennivån var under all kritik och fisket likaså. Men några enstaka fiskar kom vi ner till sista delen av sträckan där vi brukar fiska. Äntligen börjar fiskar att visa sig, detta i form av små lätta vak.

Tommy som varit betydligt hetare än mig hela åsträckan fortsätter fånga fiskar. Jag börjar också få en del fiskar, men plötsligt händer det. Det som sällan händer i ån, en större harr nyper på min nattsländeimitation som sakta flyter med strömmen nedåt. Med hjälp av den strida strömmen och fenan bjuder den upp till en riktig fight. Nöjd plockar jag upp fisken för ett foto, efter fotot fick fisken simma tillbaka. Fiskens vikt låg på ungefär 7 hg.

Det brukar sällan bli mer än 2-3 harrar i storleken i denna å på en säsong. Så trots början och det dåliga fisket kunde vi sent traska hemåt i dimman över det nyhuggna hygget som ledde oss till bilen.

Så fort ån bjuder till på lite mer vatten kommer vi tillbaka igen. Kanske väntar en ännu större harr där i samma håla. Det återstår att se, plötsligt händer det faktiskt.

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post59

Vialampi

FlugfiskePosted by Björn Tue, June 04, 2013 10:49:38

Älvsäsongen är över för den här våren. Något dunderfiske har jag tyvärr inte upplevt, även om vissa fisketurer levererat mer fisk och fler upplevelser än andra.

Precis som årstiderna, byter fisket skepnad och vi går nu mot torrflugesäsongen med raska steg. Det börjar kläckas insekter här och där. Vår första tur med det efterlängtade enhandspöet valde vi att tillbringa i Vialampitjärn som ligger ovanför Käckelbäcksmon. Ja, jag vet att det låter som påhittade namn men det heter faktiskt så.

Solsken och värme möter oss ute i vildmarken. Ivrigt börjar vi med att steka hamburgare på Henkes klassiska Triangiakök. Som vanligt smakade maten bra ute i naturen och utsikten över tjärnen där fiskar försiktigt bryter ytan med sina vak försämrade inte matlusten. Men ska jag vara ärlig, så vet jag inte om det går upp mot en burk med Bullens pilsnerkorv med en klick Skånsk stark och grovkornig senap.

När maten inmundigats riggade vi upp spön, pumpade upp flytringar och begav oss ut. Jag och Henke i flytring. Per som är relativt ny flugfiskare fiskade från land. Fisket började på andra sidan tjärnen.

Det gick inte många kast innan den första fisken visade sig inom kasthåll för mig. Flugan som landade alldeles perfekt bredvid vaket var en Black Gnat. Den hann knappt lägga sig på ytan innan dagens första fisk landades. Öringen var inte så stor, vikten ca 3 hg, men den var oerhört stark och gav en fin match. Försiktigt återutsattes fisken, precis som alla andra fiskar denna kväll.

Det rullade på för min del, jag lyckades landa änne en fisk innan Henke ens hade haft ett påslag.

Kort efter min andra fisk hördes en nöjd och tjoande Per från andra sidan från land lyckades han landa en liten, men vacker öring.

Henke inledde det hela trögt, men säker som han är redde han upp det innan kvällen var slut och fick flest fiskar av oss alla.

Trötta ben, men nöjd och belåten efter många drillningar, av både Regnbågar och öringar. Ännu ett litet äventyr var avklarat. Inte ens hungern eller suget efter en burk Bullens kunde övervinna den smått euforiska känsla som kvällen vid Vialampitjärn gav oss. Nu inväntar vi lite mer kläckning av ”Rocken” och de feta nattsländorna, sedan är vi tillbaka.

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post58

Årets första pass!

FlugfiskePosted by Björn Mon, March 18, 2013 22:45:58

Tidig morgon, en vanlig företeelse den senaste veckan. Att det är söndag spelar ingen roll. Det är priset efter en resa till Thailand, jetlag kallas det för. Klockan har ganska precis slagit 06.30, solens strålar tjuvkikar på mig via de springor som skapades när jag slarvigt drog ner rullgardinen kvällen innan.

Liggandes i sängen halvt medvetslös drömmer jag mig bort en stund till, naturligtvis hamnar jag i en sommardröm bland nattsländor och vakande öringar och plötsligt väcks jag av ett MMS på telefonen. Det är min halvtokiga fiskekollega Bengtsson, MMS:et visar en otydlig bild som till en början liknar ett fönster, men vid närmare titt och vaknare ögon se jag att det är en bild av en termometer. Jag blundar till snabbt och önskar att den inte visar mer än -10 grader och när mina ögon sakta öppnas går min önskan i uppfyllelse. På termometern står det -1,8 och klockan är inte mer än 8.00. Ljuvligt, det blir fiske tidigare än väntat.

Jag får upp en hastighet som sällan skådas på en man i min ålder och med min vikt. Snabbt går det och jag svävar likt en älva nedför trappen och sätter snabbt igång en stor panna kaffe. Studsar i kläderna och ordnar frukost som får förtäras i båten. Det tar inte mer än 20 minuter innan sitter jag i Bengtssons bil.

Nere vid älven väntas en utmaning, iskanten som ligger minst en meter ovanför vattnet skulle kunna ställa till oreda när vi skulle lägga i båten. Men så blir det inte, allt flyter på och inom kort sitter vi i den fullpackade båten. Inga krusiduller, inget strul och solen värmer samtidigt som älven ligger blank förutom de få ställen den bryts av fisk som visar sig. Kan en premiär gå så smidigt? Nej, inte alltid! Förra årets premiärfiskade jag med Evensson, då började det mesta på tok och innan båten lämnat land fick jag skära ut en trekrok ur tummen, visst det var jag som lyckades krångla in den i tummen, men han måste vara en otursgubbe den där Stefan.

Under fiskepasset tilltar vinden och luften börjar kyla våra lätt överviktiga kroppar. Fisken tjurar på och efter några timmar kommer vi till dagens höjdpunkt, korvgrillning. Inte ett hugg eller en fisk, men så är det med fiske oavsett om man vill det eller inte.

Mätt, belåten och lite varmare fortsatte vi vårt fiske. Det dröjde inte länge innan jag lyckades haka på en öring. Bengtssons uppskattade fisken som en runt 8 hg efter att han sett den på avstånd, 8 hg brukar vara en vanlig storlek när jag fiskar. Samtidigt kände jag något annat, något större än 8 hg och pulsen ökade markant, pulsen påminde mig om min ungdom när jag mötte grannen i yatzy och jag hade ledningen och slutskedet börjar närma sig. ¨Drillningen började dock lugnt, men när den närmade sig båten och antagligen såg Bengtsson blev den både arg och rädd. Den gjorde åtskilliga rusningar och mitt flugspö i klass 6/7 fick bekänna färg. Pulsen ökade återigen, nervöst och skakigt fortsatte kampen. Efter en redig fight kunde Bengtsson skickligt håva in den och den höga pulsen övergick till något svimningsliknande tillstånd. Vikten på fisken var 3,04 vilket är fullt godkänt som premiär fisk.

Fisket fortsatte och likaså vinden som börjat kyla oss rejält igen. Efter en del slit kunde även Bengtsson lura på en fisk. Härligt spöböj, trevliga rusningar och helt enkelt en bra fight så kunde jag håva in den. Naturligtvis vägde fisken 3.1. Roligt, det var inte vad jag tänkte under morgonen när jag fortfarande låg i sängen.

Fisket fortsatte och jag lyckades lura ännu en öring. Den var inte älvens skönhet och vikten på fisken var 1,1 kg.

Bengtsson avslutade fisketuren med några hugg, men ingen av fiskarna lyckades han kroka fast.

På kvällen när jag åter landade i sängen kunde jag blicka tillbaka på dagens och känna mig ganska nöjd. Ingen krok i fingret, en tre kilos öring på fluga och en jäkligt god korv. Att Bengtsson bytte ut sin stora favoritfluga ”Glimmerräkan” och använde mina hemmagjorda gjorde inte saken sämre hellre. Det blev ingen dålig söndag…

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post57

Pimpel i närområdet

PimpelPosted by Björn Tue, February 05, 2013 20:21:45
Föregående helg var det premiär i Vivstavarvstjärn. Många fiskeprofiler från närområdet visade upp sitt ansikte. Bröderna Evensson, Sonny och storpimplaren Tobbe från Bergeforsen. Sedan fanns det också några mindre rutinerade och iskalla pimplare, Per och Jag! Per hade dagen till ära tagit med sin son Lucas och sin pappa.

Evensson och andra redan nämnda var som du redan förstått heta. I vårt sällskap var min dotter Julia den enda heta. Hon var den enda i vårt sällskap som fick en röding. Lyckan hos henne var sådär, men hos mig som pappa var den enorm! Det var nog den viktigaste och bästa fisk jag varit med när någon någonsin har fått. Förhoppningsvis var denna fisk väckt ett intresse hos henne, vilket är väldigt passande då hon har fått nya fiskeprylar som är betydligt dyrare än min. Bara för att det är rosa!!!

Roligt iallafall att uppslutningen var stor och att områdets fiskeföreningar Strömsländan och Storöringen har tagit detta initiativ. Pluspoäng för det.

Nu är förhoppningsvis issäsongen slut för min del, hoppas på att älven blir nästa anhalt i mitt fiskeliv. Det är ju trots allt inte långt borta innan vårfisket drar igång. Även om man inte kan tro det nu i allt detta snöfall. /BJ

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post56

Vinterresan

PimpelPosted by Björn Tue, January 22, 2013 20:42:28
Ett år efter vår premiärresa var det återigen dags för den efterlängtade pimpeltrippen. Precis som föregående år begav vi oss på en weekendresa till min stuga. Precis som förra året var det mina fyra kollegor "Den Gamle", Per, Henke och Andreas. Allt var med andra ord PRECIS som vanligt!

Fredagen bjöd på god Buffé i Ånge och en korvkväll med dryck. Laddade som vi var blev kvällen inte så sen som den borde och sängen intogs av trötta pedagoger och en ung assistent.

På lördagsmorgonen genomgick samtliga det obligatoriska blåstestet om vem som duglig bakom ratten. En av oss blev rejält diskad och blev utesluten som chaufför resten av resan. Vem som blev utesluten håller vi inom gänget! Henke körde och vi andra åkte glatt och stolt med.

På plats visade termometern runt 10 kalla grader och isen var perfekt. Halvspringandes intog vi varsin plats på isen och hålen borrades. Henke och Per var även detta år först i med sina saker.

Fisken uteblev trots olika teorier och taktiker. Men med några kolbullar och kaffe i magen så smög Per iväg och han hann knappt blöta pirken förrän han halade upp en röding. Att det var resans största fisk visste vi inte då, men så blev det! Bara att buga och gratta Per, förra året blev han utan så det blev förstås extra stor glädje. Efter Pers fisk smög vi andra närmare honom och det resulterade i att Henke drog upp två mindre rödingar och en öring. Fina fiskar. Alla utom "Den Gamle" fick känna fisk den första dagen.

Nu skulle det bära iväg till dagens höjdpunkt, stugmys. De flesta av oss han knappt hem förrän kudden fick besök. Efter någon timme i sängen blev det fix med maten. Det bjöds på Pärans Potatisgratäng och grillat kött med tillbehör. Lite fint vin ur tetra serverades på manligt sätt, det inmundigades dock ur vinglas. Kvällen avslutades med kortspel och heta diskussioner.

Söndag, sista dagen och Pers fisk under lördagen gjorde honom otroligt taggad. Fisket var något segare idag och huggen var färre. Andreas började dagen med en fin röding, det var inget han nöjde sig med utan han drog även fisk nummer 2. Lite mindre men ändå fin. Henke och jag var iskall från en början, men Henke räddade upp dagen med en fisk sista kvarten. Även "Den Gamle" som inte ens haft ett napp på pimpel på över två år ryckte upp en fisk. Hans kommentar: Ähh, det var ju inte ens roligt! Jag fortsatte vara kyligare än vädret utanför dörren och kammade hem noll fiskar denna resa. Inte mycket att göra, fisken lurade mig denna gång. Respekt!

Om ett år är vi tillbaka, då ska den stora rödingen luras och denna gång av mig. Men innan dess har vi hunnit med nya äventyr och nya fiskar!

• Comments(0)//bjornsblogg.bjornesfiske.se/#post55

Nybörjartur?

FlugfiskePosted by Björn Thu, August 09, 2012 16:21:15

Som många andra dagar under detta sommarlov sitter jag och Henke med en kaffekopp i handen. Kaffet är precis som vanligt i svartaste laget, barnen leker och fiskepratet haglar mellan kaffeklunkarna. Det är främst kvällens fiske efter harr som fokus ligger på i dagens prat.

Plötsligt blir vi störda, men det är inte barnen som stör oss utan en annan filur. Det är Junioren Andreas, som ska till Henke och hämta någon ryggsäck. Jag förlåter honom ganska snabbt för att han stör i snacket och bjuder in honom på en kaffe också.

Andreas hinner bara kom in så har vi övertalat honom att hänga med på kvällens fiske. Andreas som har lite svårt att säga nej till oss lite äldre tackar förstås ja. Det finns dock ett problem. Han har aldrig flugfiskat.

Ut på gräsmattan och samtidigt som jag riggar upp ett spö så går Henke igenom viktiga saker som han bör tänka på. Sedan gör Andreas några provkast som ser hyfsade ut innan vi skiljs åt.

På eftermiddagen är det dags. Andreas som är rookie får börja fiska på de finaste ställena. Vi gör precis allt för att få honom att bli en flugfiskare. Han har till en början svårt att kroka fisken. Men det tar sig under kvällens gång.

Det blir en del fina harrar under vår promenad nedför ån. Andreas lyckas ta några fina, samma sak med mig och Henke. Henke tappar dessutom en väldigt fin harr. Jag har vid denna tidpunkt tagit den största harren och kan därför sitta och softa lite mer än de andra.

När vi fiskat den förutbestämda sträckan enas vi om att fiska i de mest fiskrika hålorna på vår väg upp mot bilen. Andreas tar naturligtvis en het plats där han fått några fina fiskar.

Det dröjer inte länge förrän Andreas nyper på en väldigt grann harr. Efter en fin fight kan vi snabbt väga fisken innan den simmar tillbaka. Fisken väger hela 7 hg, vilket är väldigt stort för denna å. Jag och Henke gapar. Men samtidigt blir vi väldigt nöjda, för vi förstår att vi varit med att värva en ny flugfiskare till gänget.

Några kast efter drillar Andreas igen, även denna fisk ser riktigt fin ut och den bjuder på en riktig fight. Snabb vägning igen och vågen visar återigen ca 7 hg. Ungefär fyra kast och två fiskar på närmare 7 hg. Inte illa för en nybörjare. Tror ärligt att det strax landar ett flugspö på närmsta postutlämningsställe, flugspöet är nog adresserat till Andreas.

Förutom en fin kväll bjöds vi på fint fiske och Andreas flugfiskestil. Den är något svår att beskriva men jag ska göra ett försök. Benen var spikrak, överkroppen den låg (lodrätt) och i höjd med höften hade vi kunnat mäta upp 90 grader. Om ni förstår? Det var sannerligen en cool stil!

Hatten av för Andreas, det måste jag säga!!